- De Turkse flitsbezorger Getir heeft 550 miljoen dollar opgehaald tegen een waardering van 7,5 miljard dollar.
- Met het kersverse kapitaal wil Getir voet aan de grond krijgen in de VS.
- Getir is een concurrent van de Duitse bedrijven Gorillas en Flink en startte eind mei in Amsterdam.
De waarderingen van flitsbezorgers schieten haast nog sneller omhoog dan dat ze boodschappen afleveren. Dit keer hengelt het Turkse Getir nieuw kapitaal binnen.
Een rijtje toonaangevende investeerders pompt nog eens 550 miljoen dollar in Getir, dat belooft boodschappen binnen 10 minuten aan huis te bezorgen. Het bedrijf wordt daarbij gewaardeerd op 7,5 miljard dollar.
Bestaande aandeelhouders Tiger Global en Sequoia Captital leggen opnieuw in. Verder strikte Getir Silver Lake, DisruptAD, Mubadala Investment Company en “een grote gediversifieerde vermogensbeheerder aan de westkust van de VS”.
Flitsbezorgers trekken veel kapitaal aan
Investeerders staken sinds de uitbraak van de coronapandemie honderden miljoenen in flitsbezorgers. Het concept is simpel: je bestelt boodschappen via een app en binnen 10 minuten staat er een fietskoerier bij je voordeur met de bestelling.
Het Duitse Gorillas streek eind vorig jaar neer in Nederland en bezorgt inmiddels in negen steden. Het bedrijf, opgericht in mei 2020, heeft al 335 miljoen dollar aan investeringsgeld achter zit. Gorillas zou in een nieuwe ronde nog eens 500 miljoen dollar op willen halen.
Het Duitse Flink is dit voorjaar gestart in Nederland en maakte vrijdag een investering van 240 miljoen dollar bekend. Flink gaat tevens samenwerken met supermarktbedrijf REWE Group.
Verder staan de Britse startups Dija, Weezy en Zapp en het Franse Cajou te trappelen om in Nederlandse steden boodschappen te bezorgen.
Getir wil groeien in de VS
Het Turkse Getir is in zekere zin een buitenbeentje, omdat het al in 2015 is opgericht – ver voor de uitbraak van de coronacrisis. Eerder dit jaar breidde het bedrijf uit naar Londen. Eind mei werd Amsterdam de eerste stad op het Europese vasteland waar Getir actief is.
De flitsbezorger is sinds januari vorig jaar bezig met een groeispurt buiten Turkije. In ruim een jaar werd er 470 miljoen dollar opgehaald bij investeerders. Daar komt nu dus nog eens 550 miljoen dollar bij.
Met dat geld wil Getir voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten. "Als boodschappen bezorgen op afspraak een BlackBerry is, dan zijn wij de iPhone", aldus CEO Nazim Salur tegen de Financial Times.
Salur wil nu doorpakken met zijn expansieplannen, omdat er in het afgelopen jaar veel concurrenten zijn opgestaan. "Als wij de markt niet bedienen, dan gaan anderen dat doen."
Kunnen flitsbezorgers ooit winst maken?
Investeerders zetten grote vraagtekens bij het verdienmodel van Gorillas, Flink, Getir en andere flitsbezorgers. De bedrijven huren magazijnen in grote steden, hebben veel bezorgers in dienst, maar zijn desondanks niet veel duurder dan de traditionele supermarkt.
“De bedragen die nu worden opgehaald laten zien dat het heel erg kapitaalintensieve bedrijven zijn”, zei Pieter Welten van Prime Ventures onlangs tegen MT/Sprout.
Hij stelt dat de acquisitiekosten snel omhoog gaan als meerdere partijen om dezelfde klant vechten. “Terwijl de marges toch al laag zijn.”
[activecampaign form=30]
Lees meer over online boodschappen:
- Kunnen flitsbezorgers als Gorillas ooit winst maken? Ervaren investeerders zetten daar grote vraagtekens bij
- Local Heroes wil de pinda- en kaasboer helpen ook online te verkopen – en haalde daarvoor €2 miljoen op bij Dragons’ Den
- Onlinesupermarkt Crisp haalt €30 miljoen op, onder meer bij de oprichters van Just Eat Takeaway en Adyen